Skillnad mellan empati och sympati

Skillnad mellan empati och sympati:
 
Empati - att fånga upp och förstå en annan människa känslor. Förståelse, känsla, uppfattad likhet och handling ingår i denna kategori. 

Sympati - medkänsla,  tycka synd om, förstå men inte fördjupa sig i den andres känslor eller upplevelser utan håller ett vist avstånd. 
 
Skillnad mellan etik och moral:

Etik - det man tänker!
Moral - det man gör!

Inläggen är ifrån Aftonbladets blogg, min gamla sida. Har flyttat hit allt så jag har ett på samma ställe!

Kommentarer fjuttiz
Fler kanske ska läsa detta & lära in...för är en bristvara idag!

Varför vi släpper de grundstenarna det vet jag inte..men kan tycka det är hemskt att vi är mer matrealister än bryr oss om våra medmänniskor & vårt samhälle!


Ha en bra dag!

Kramelikramisar!


Skrivet 11 november 2008, klockan 13:29

Svar från Linda:
Ja håller med dig! Vi borde se mer till våra äldre. För dom en gång tog hand om oss. Våra barn en dag blir oxå äldre. Lika så du och jag. Jag är egentligen lite rädd för att bli gammal och ensam. Tänk om mina barn inte hinner med mig o har sin almencka full, hehe! Nä ja får jaga min sambo med morot, käpp o rullator för att hålla formen :P

Iaf. Jag pluggar till undersköterska för att jag känner med våra äldre och vill ge med mig min kunskap och värme :) Jag brinner för detta ämne och hoppas snart få komma ut i världen och nypa Greta i kinden ;-)

Skrivet 11 november 2008, klockan 14:24



Kommentar från Anna
Men hur kan hålla ett visst avstånd om man känner sympati, medkänsla? Det betyder ju att du har samma känsla som en annan?


Skrivet 11 november 2008, klockan 13:56

Svar från Linda:
T.ex. sympati känner jag med Greta som har en fruktansvärd ångest för att hennes gubbe har precis gått bort. I detta fall förstår jag hur hon känner sig, imed jag själv varit med om dödfall inom familjen.

Empati hade varit om vi nu nämner Greta igen som då tyvärr har demens. Hon lider varje dag av ångest för att hon tror sig sin gubbe har precis gått bort. Men han har varit dör i över tio år. Så där får man inte samma känslor med Greta och försöker istället få henne på andra tankar. Som t.ex. låte henne prata om sin man, hur han va osv. :)

E du med!?

Kram Linda


  

Skrivet 11 november 2008, klockan 14:17
Bokmalen

Tack för informationen. För det har jag undrat så över, alltså vilken skillnad det är mellan etik och moral, om det är någon skillnad.


Skrivet 11 november 2008, klockan 14:10
Svar från Linda:
Varse god!

Alltid kul att dela med sig av sin kunskap till andra ;)

Kram



Skrivet 11 november 2008, klockan 14:19
Kommentar från Rag Doll
Vet inte om jag håller med dig i din beskrivning.

Att vara en empatisk person innebär att du har en förmåga att sätta dig in i en annan människas lidande eller problematik oavsett vem han/hon är.
Jag skulle vilja beskriva det som att empati är en inlevelse i en annan person.

Sympati handlar mer om vem den andra personen är, vilka känslor den väcker hos dig.
En del människor väcker sympati, medkänsla, medan andra väcker motsatsen, antipati.
De känslorna handlar mer om vem du själv är och vem den andra personen är.

Inom människovårdande yrken är empatin den känsla som måste styra. Oavsett vem klienten/patienten/kunden ska man klara att leva sig in i hans eller hennes situation. Oavsett om man känner antipati mot personen!


Skrivet 11 november 2008, klockan 14:42
Svar från Linda:
Okej! Tack för ditt inlägg. Men sympati och empati är så varnadra nära. det finns hur mkt som helst för skillnader. men min kanske var fel. man lär ju sig så länge man lever :)



Skrivet 11 november 2008, klockan 17:12
BeataMorot
Pluggar du till USK...eller e du redan en?:)

Förresten så e det bra att man får veta skillnaden ibland...för den e hårfin och förväxlas gärna!

Skrivet 11 november 2008, klockan 14:45
Svar från Linda:
Ja pluggar till USK :) så det är mkt att hålla reda på. skillnader osv. trodde jag hade begreppet men tydligen inte HAHA men det är dels därför jag har denna blogg och för att även här kunna utvecka mig!

är evigt tacksam för era inlägg!

Skrivet 11 november 2008,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0