Mitt magmusterium är löst. Jag är laktosintolerant!

Jag är laktosintolerans

Jag hade ett test i helgen utan några som helst spår av mejeriprodukter och magen blev så mkt bättre. Min så kallade ballong-mage försvann och jag hade längre inte ont. Igår provade jag Keso som jag hade i salladen, pang sa det och magen blev som en spärrballong och det gjorde genast ont igen.

Så no more laktos!


Jag GARANTERAR att Valios produkter verkligen håller vad dom lovar. Deras produkter är verkligen SUPER och det smakar ingen skillnad på ex. mjölk, cream frash osv. Mina barn kände heller ingen skillnad :D



Läs kommentarerna från insändarna på: Aftonbladets blogg



LITE FAKTA

Laktosintolerans i Sverige

Laktosintolerans är idag mycket vanligt i Sverige. Cirka 5 procent av befolkningen är överkänsliga mot laktos och antalet ökar hela tiden. Även graden av känslighet varierar, en del tål ett enstaka glas "vanlig" mjölk andra klarar inga mejeriprodukter alls.


Symptom
Symptom på laktosintolerans visar sig ofta som magknip, utspänd mage, ökad gasbildning eller diarré efter intag av produkter innehållande laktos. Dessa symptom är inte farliga men kan vara smärtsamma och besvärande. Läkare kan ställa diagnosen genom en laktosbelastning. Man dricker en laktoslösning och mäter genom blodprov hur effektivt mjölksockret spjälkas i tarmen.


Är du laktosintolerant?
Ett enkelt sätt att testa dig själv för laktosintolerans är att byta ut alla mejeriprodukter mot motsvarande laktosfria en till två veckor. Skriv gärna dagbok där du antecknar vad du äter varje dag och hur du mår under tiden. Prova därefter att äta "vanlig" yoghurt till frukost eller drick ett stort glas "vanlig" mjölk. Har du problem känner du förmodligen av det inom 20 minuter till en timme. Följande frågor är också till bra hjälp.


- Svullnar din mage upp efter en måltid med mejeriprodukter?
- Känner du dig ofta gasig eller småfisig?
- Bubblar och låter din mage efter en måltid?
- Har du återkommande problem med lös- eller hård mage?


ALLT DETTA HADE JAG :S

Att vara laktosintolerant

Om du eller någon i din familj känner av "mjölkmage" symptomen kan du prova att byta ut mejeriprodukterna mot laktosfritt. Du kan också prova HYLA märkta produkter, Valios varumärke för produkter med reducerad laktoshalt. Magbesvär kan givetvis uppstå av en mängd olika orsaker. En sund livsstil, bra kost och regelbunden motion är själva grunden för att må bra. Om magen ändå krånglar tveka. Tveka inte att prata med din läkare!


 För mer info se källa: Valio.se, Laktosintolerant


Kommentarer
Postat av: Micke Skribent

På denna nya sajt finns den enkla sanningen om hur och varför laktosintolerans uppkommer.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/

2011-04-13 @ 22:15:10
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0