Vad är hälsa?

Vad är hälsa för mig?
 
 Det första jag tänker på när jag läser meningen "Vad är hälsa för mig?" är att man mår bra och har ett bra förhållande med sin kropp och själ dvs. bra med kostintag, bra med motion, bra med hjärnstimulans och bra med sömn. Enligt mig som jag nämner "bra med..." är om man får allt detta intag varje dag, så får man en fungerande vardag.
 
 De fem hälsobegreppen psykisk, fysisk, socialt, andligt och kulturellt är en viktig del i vårt mångkulturella samhälle.
 
 Fysisk hälsa är all typ av rörelse som ger energiomsättning. Denna definition omfattar all medveten och planerad typ av muskelaktivitet.
 
 Psykisk hälsa är att tänka klart. Förmågan att uppleva känslor som rädsla, glädje, sorg, vrede och att kunna uttrycka dessa känslor på ett adekvat sätt. Även hantera stress, spänning depression och ångest bra.
 
 Social hälsa är att skapa och upprätthålla relationer till andra människor. Det ska funka bra i skolan så som yrkeslivet. Att känna behag och kunna diskutera om vardagssaker på samma villkor utan att vara rädd för komplikationer runt omkring omgivningen.
 
 Andlig hälsa är enligt de diskussioner jag kommit fram till knytet till människor som har religiösa övertygelser och religiösa ritualer, medan andra förknippar den med livsfilosofi, principer för beteende samt olika sätt att uppnå sinnesfrid och känna ro i sin själ.
 
 Kulturell hälsa är mångfaldheten i vårt samhälle. Att dels se över alla de olika religioner vi har och att bli bemött på samma villkor, och därefter bli behandlad på rätt sätt. Denna definition för mig, är väldigt viktig. Jag vill till exempel inte bli bemött på ett sjukhus eller på en vårdcentral av en kvinna med svart täckande slöja och har svårt talande svenska, medens det kan kännas tryggt för "Mohamedlina".
 
 Jag spekulerade på nätet och fann vad Världsorganisationens, WHO definition av hälsa var och den löd: "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte blott frånvaro av sjukdom och handikapp". Därmed beskrivs hälsa som ett positivt tillstånd, vilket inbegriper hela individen i förhållande till dess situation.
 
 Denna definition tar med flera aspekter av just välbefinnande. För att man ska anses ha en fullgod hälsa krävs alltså att alla dem 5 bitarna finns med. 
 
 Men det viktigaste är att man själv vet vad en god hälsa är.

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg! Det märks att du gillar att skriva!

2012-01-12 @ 22:28:28
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0