KarlZon's frallor



KarlZon's frallor

250 grader 7-8 min

Recept
1 pkt jäst
2,5 dl vatten
0,5 salt
50 g smör
ca 5 dl mjöl (ta hälften rågat om så önskas)

Pensling
Ägg
Vallmofrö

Gör så här
Smula sönder jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, häll i vatten och detta ska värmas till 37 grader fingervarmt.
Häll i smöret, vattnet över jästen, strö ner saltet och tillslut mjölet.
Rör om tills degen släpper bunken. Låt degen jäsa över bakduk till den dubbla storleken.
Rulla degen till en längd och skär den i 8-10 bitar, som ska formas till avlånga bullar.
Lägg bakplåtspapper eller smörj in plåten som bullarna ska ligga på.
Bullarnas andra jäsning på plåt, 35-45 min över bakduk.
Pensla uppvispat ägg och strö vallmofrö. Grädda 250 grader i 7-8 min.

Lycka till!

Följ bloggen med bloglovin - Ett lovat nöje!

Poängsätt gärna min blogg - Tack på förhand!


Kommentarer
Postat av: Helena

Tack så mycket! Jag får ta och testa dem och se om jag lyckas få dem att jäsa lika fint som du fått dem :)

2009-06-03 @ 09:07:31
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack så mycket :)

Boken är jättebra men mycket irriterande, du måste absolut läsa den!

/Johanna

2009-06-03 @ 11:33:31
URL: http://johannaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0