Limkullens gruvor, Nordmark

En tur i skogen, Limkullens gruvor som inte många vet om.
Här fanns det mkt intressanta saker. Vet inte när gruvan var i sitt ässe, troligen under 1800 talet.





Röda stenar finns det gott om här i Värmland! Har aldrig sett innan....



Lika så denna växt som det kryllade av just på detta stället...ngn som vet vad det är?



Pia letar fynd *ler* Hittade en gammal spik av ngt slag, som jag tog med mig hem :)



Bergskristaller var det oxå överallt...jag hittade en gigantisk bergskristall som jag så klart tog med mig hem :)

Skogstrollen Pia o Dan HAHA



Hmm...en röd pinne!? Måste var ngt ämne som gör att växter o stenar blir röda...!??



Gruvhål



Ett överblivet hus i skogen som vi oxå hittade en massa fynd :)



Hela det stenuppbygda huset var uppbyggt av grön sten...vilket visade sig vara slaggprodukter av järn som kommer i från grovorna...



Sen blev det svampplockning :) hittade en del :P



och lingon fanns det gott om...har heller aldrig sett så mkt lingon innan...



Slut på tur i värmlandsskogen och dax för hemfärden mot Partille....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0